Hand op de knip

De hand moet op de knip, hier bij ons! Toen er ruim een week geleden toeslagen en salaris bij werden geschreven, maakte ik een bedrag over na de spaarrekening, vrij hoog, maar dat moest wel als we ons spaardoel willen bereiken. En nu juist deze maand hebben we een vrij dure maand, geen echte onverwachte rekeningen, maar wel gewoon veel kosten. Omdat ik natuurlijk het liefst geen geld terug wil boeken, houden we deze maand de hand goed op de knip. Dat betekent dat we bijvoorbeeld ons 'uitje' naar Ikea wat we gisteren zouden doen even hebben gelaten voor wat het was, want je koopt daar toch altijd meer dan begroot, geloof ik.
Verder even zuinig aan doen en niet al te dure dingen op het boodschappenlijstje. Deze week hebben we dit menu:

Vrijdag: groentensoep met brood
Zaterdag: friet met een kaassouflé
Zondag: vegetarische wraps
Maandag: chili sin carne
Dinsdag: chili sin carne
Woensdag: restje groentensoep, doperwten en gebakken aardappelschijfjes met een gekookt of gebakken eitje
Donderdag: bloemkool, gekookte aardappelen en een kaassouflé

Sinds een tijdje eten we meerdere keren per week vegetarisch, deze week zelfs helemaal. Ik voel me niet meer goed bij al dat goedkope vlees wat we voorheen aten, dus vandaar die keuze. Het vlees wat we dan wel kopen, was ik van plan om biologisch te kopen. Tot nu toe heb ik dat nog niet hoeven doen, er zat nog best wat in de vriezer. Alleen is die voorraad nu op en wilde ik dus biologisch vlees kopen voor woensdag en donderdag voor bij de aardappelen en groente, maar dat is toch echt wel prijzig zeg! Dus doen we het even zo. Misschien niet de meest gezonde keuze die je kunt maken, zo'n kaassouflé, maar wel lekker en we eten over het algemeen gewoon gezond, dus het kan prima. Voor Rebekka kook ik dan denk ik wel een eitje bij het avondeten. Of misschien bij de lunch of zo. Voor haar vind ik het wel echt belangrijk dat ze genoeg gezonde voedingsstoffen binnen krijgt, belangrijker dan voor mezelf eigenlijk. In de wraps en chili sin carne zitten veel bonen, die zijn erg gezond natuurlijk.

De kosten voor boodschappen voor dit weekmenu en wat we verder nodig hebben, waren €46,90. Daar ben ik wel echt heel tevreden over, ik denk dat 50 euro voor alleen boodschappen best haalbaar kan zijn als je niet veel vlees eet en goed op de aanbiedingen let, dus dit ga ik de komende weken ook proberen.

9 opmerkingen:

  1. Dat vind ik een keurig bedrag inderdaad. Wij hebben vaak vlees van het varken van mijn neef Henk. Dat is een scharrelvarken, dus dat vind ik wel oké.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Snap ik helemaal! Ik heb daar ook niet zo moeite mee. Maar het is wel erg duur, biologisch vlees, en past (nu) niet echt binnen het budget. Hopelijk doet de AH snel wat in de bonus. ;-)

      Verwijderen
  2. Ik koop vlees bij een boer in de buurt. Niet biologisch maar voldoet wel aan mijn wensen voor dier- en milieuvriendelijkheid. Het is niet erg duur en heel lekker. Misschien zit er ook zoiets bij jullie in de buurt?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik weet er één, maar dat is net zo duur als het bio AH vlees geloof ik. Dus dan kies ik maar voor het gemak van alles in één winkel, als ik er toch niet mee bespaar. En nu even geen vlees. ;-)

      Verwijderen
  3. Vlees, en zeker biologisch vlees, zijn vaak wel de duurste artikelen op mijn kassabon. Kip helemaal, daar koop ik dan ook de variant met één ster van. Het is een afweging, meer en goedkoop vlees of biologisch en minder vlees. Ik kies voor dat laatste. Succes met je €50,-, dat lijkt me een flinke uitdaging met vijf personen!
    Groetjes Sammie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mijn jongste twee zijn nog wel jong hè. Die eten nog niet volledig mee. Natuurlijk hebben ze wel voeding nodig die natuurlijk niet gratis is, maar die hoeft niet van de 50 euro. Maar als nog vind ik 50 euro best een uitdaging. Maar het moet vast lukken. :-)

      Verwijderen
    2. Oh, en je hebt helemaal gelijk. Ik wil het liefst ook dat goedkope vlees niet meer in huis halen. Kip is inderdaad erg duur als je het bio koopt... :-(

      Verwijderen
  4. Wij nemen i.p.v. bio kip altijd kalkoen. Niet zo duur maar wel een goed alternatief. Hier eten we veel tonijn uit blik, bijvoorbeeld door de pasta. Of ik neem voor 3 personen 2 dingen, zoals hamburgers, kipburgers en dergelijke.

    BeantwoordenVerwijderen