Ik word er blij van - Babycups

Voor de kinderen hebben wij in de afgelopen 3 jaar best wel veel aangeschaft. Zeker bij Rebekka, toen we nog niet goed wisten wat fijn is en wat goed werkt, deden we wel eens een miskoop. Gelukkig zijn er ook aangeschafte producten die me blij maken, blijer dan ik misschien wel had gedacht. En dan heb ik het onder andere over babycups. Ik zal even een foto uploaden.


Het zijn kleine bekertjes voor baby's vanaf 6 maanden en er gaat 50 ml in. Een gewone beker is veel groter en dat maakt dat het lastig is voor kleintjes om zonder geknoei uit zo'n beker te drinken, lastiger dan babycups in ieder geval. 

Waarom zou je willen dat baby's daaruit drinken?
Ik vind het fijner dan rietjes- en tuitbekers. Op de één of andere manier zijn die dingen niet écht antilek en sommige lekken zelfs langs de rand nadat ik hem goed en recht heb gesloten. Erg vervelend. Daarnaast zijn harde tuitbekers niet zo goed voor het gebit. Nu hebben onze kinderen speentjes en duimen ze, helemaal niet goed, dus dan gebruik ik liever niet ook nog eens een tuitbeker erbij. 
Verder is drinken uit een open beker erg goed voor de spraakontwikkeling, heb ik me laten vertellen. Ook mooi meegenomen. 

Hoe werkt het?
Bij Rebekka ben ik gelijk met 6 maanden toen ze hapjes ging eten begonnen. Gewoon water erin en een grote slap. Ik kan me niet herinneren dat het met veel moeite gepaard ging en eerder dan gemiddeld dronk ze zelf uit een open beker. Nadat ze één jaar was geweest, heb ik wel een rietjesbeker aangeschaft die ze zelf kon pakken, makkelijk voor in de auto en op de crèche. 

Hadassa en Damaris drinken er sinds vorige week uit. Ik heb het bij hen wel eerder geprobeerd, maar ze knoeiden volgens mij een stuk meer dan Rebekka en ik had er gewoon minder tijd en geduld voor. Omdat ik vorige week heb ontdekt dat één van de rietjesbekers volgens mij niet meer goed werkt, besloot ik ze weer tevoorschijn te halen en met veel succes. Hadassa proestte een paar keer flink, Damaris klokte gelijk 50 ml weg. En nu gaat het prima. Ze lekken af en toe wat, maar dat vangen de slabbetjes op. 

Voor de mensen die afvragen of ik dan niet iedere keer bij het aanrecht bekertjes sta te vullen: nee, dat doe ik niet. Ik zet een fles aangemaakte diksap op tafel. Ik heb een grote lege fles van 750 ml waar diksap in heeft gezeten. Die gebruik ik nu om diksap in aan te maken. Dus een laagje sap er in en aanvullen tot de rand met water. Ze drinken samen met Rebekka erbij wel wat meer dan 750 ml, maar ik hoef hem nooit meer dan 2 keer per dag te vullen. Ze drinken ook nog melk bij het ontbijt en voor het slapen gaan natuurlijk. 


Voor mij is dit dus echt een goede koop geweest en ik ben er heel blij mee. Een fijne manier om kinderen vroeg uit een open beker te leren drinken en er kan weinig aan kapot gaan. Je kunt goed bijhouden hoeveel je kind drinkt en het maakt een stuk makkelijker schoon dan allerlei bekers met randjes en gaatjes op irritante plaatsen. 

11 opmerkingen:

  1. Precies het onderwerp waar ik me vorig week ook over gebogen heb. Onze pleegzoon beet de tuitbekers kapot. Was er helemaal klaar mee. Het liefst wil ik ook dat hij uit n gewone beker drinkt, maar hij 'hapt' nog heel erg en krijgt daardoor maar weinig vocht binnen. Heb n oefenbeker gekocht, nou ideaal! Binnen een dag dronk hij ook uit n gewone beker. Ze leren er de techniek mee. Ik wou dat ik het eerder had geweten!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Fijn dat je iets hebt gevonden wat werkt. Eigenlijk veel beter om ze gelijk de juiste techniek aan te leren, niet waar?

      Verwijderen
  2. Nooit het idee gehad om gewoon met water te beginnen als drinken tussendoor? Geen kritiek hoor, maar op jonge leeftijd lukt zoiets veel gemakkelijker dan later. Een stapje terug laten doen is vrij lastig, omdat ze dan al zo aan zoet gewend zijn. Hier gaat eigenlijk altijd water in de drinkbeker naar school en de kleine vindt het hier heel normaal. Idem met vreemd voedsel (maar misschien is jouw ervaring dat ook wel). Gewoon met een heel neutraal gezicht aanbieden, geen afwachtende houding of een gezicht van... Eh zou ze of zou hij t wel lusten en zie daar... Ze lusten hier allebei al haring, makreel, zalm, olijven, geitenzuivel, komijn... Om zo maar eens een paar extreme smaken te noemen. Kan zijn dat ik geluk heb, maar op deze manier werkt het hier in ieder geval wel. Kan ik ook blij van worden ��

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Uiteraard wel. Rebekka dronk altijd water. ;-) En ik snap je argumenten wel hoor. Maar de tweeling dronk het gewoon echt niet. Ook niet heel gek, melk is ook zoet van zichzelf en dat zijn ze natuurlijk al die tijd gewend. Wat fijn dat ze verder ook zo goed eten!

      Verwijderen
    2. Oh, Rebekka lust wel water, dat krijgt ze ook wel mee als ze naar de crèche gaat bijvoobeeld. Maar als we gewoon thuis zijn, wil ze net als de tweeling diksap en ik ga dat niet verbieden ondanks dat ik weet dat ze water drinkt. ;-)

      Verwijderen
    3. Om er even op in te haken. Hier lukt het water drinken ook niet. Toen hij verstopt raakte heb ik het opgegeven. Maar hij is dol op melk. Dus een beker half melk/half water. Ik merk dat hij alles wil proeven wat wij eten, maar lust het vervolgens toch niet. Ik ben een grote voorstander van alles aanbieden, maar dat wil niet als gevolg hebben dat ze alles eten.

      Verwijderen
    4. Als de kinderen groter zijn zou je alsnog kunnen proberen om water te geven. Ik ben er s zomers mee begonnen, dan kregen ze een ijsklontje erin. Daar deden ze het voor!

      Verwijderen
  3. Wat leuk die bekers!

    Mijn dochter wilde ook een poos geen water. Nu geeft ze zelf aan als ze dorst heeft en dan geef ik water: vindt ze dan heerlijk. Ik vind het met knoeien ook ideaal (al die kleefvlekken anders:()

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hier kochten we voor de oudste nog een tuitbeker, waardeloos. De tweede dronk met 8 maanden zelf uit een beker. Onze jongste is nu 10 maanden en daarmee oefenen we nog. Maar ik gebruik gewoon normale bekers.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Fijn dat deze bekertjes een goede koop waren. Soms moet het inderdaad in de praktijk blijken of iets goed werkt. Ik vind ze er ook leuk uitzien!

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen