Juli: no spend challenge | update 2

Het is weer de hoogste tijd voor een update, ik zou jullie immers op de hoogte houden.

Het gaat nog steeds prima met de no spend challenge! :-) Het is niet zo dat ik totaal geen geld uitgeef, maar ik denk er wel langer over na voor ik het doe. En dat maakt dat ik minder snel geld uitgeef. Ik moet wel zeggen dat ik als voornemen had om helemaal niets uit te geven aan alles wat geen vaste lasten of levensonderhoud was, maar daar ben ik een beetje van terug gekomen.

Nieuw ondergoed voor Rebekka
Ik neem dit even als voorbeeld. Ik schreef de vorige keer dat haar rompers te klein werden. Ik kreeg de tip om te kijken naar romperverlengers. Ik vind dat wel een goede tip, dank daarvoor, maar door het gebruiken van rompersverlengers stel je de uitgave uit. En dat is prima op zich, maar het is niet zo dat we geen geld hebben voor nieuw ondergoed en het is ook niet zo dat nieuw ondergoed / rompers een impulsaankoop is, want ze zijn nu we 1,5 week verder zijn, nog steeds echt te klein aan het worden. Dus ik heb besloten hier toch geld aan uit te geven.

Sandalen en kussens voor in de ligstoelen
Dit heb ik dan niet gekocht. Rebekka's sandalen van Teva zijn te klein geworden. Ik ga geen nieuwe kopen, heb ik besloten. Ze heeft sneakers voor koudere dagen, leuke sandalen voor een zomerse dag, ze zijn alleen niet zo geschikt voor spelen met water en zo wat bij de teva's wel was, maar we hebben ook nog crocs (ja, echt!) voor haar en die kunnen prima tegen wat water. Dus die kopen we dan weer niet.
Kussens voor in onze ligstoelen kopen we ook niet. Een tijd terug zaten we op een zondagmiddag een hele tijd in de tuin en kregen we een beetje een houten kont van de ligstoelen, we wilden er dus kussens voor. Laatst zat ik er weer in en ik zat een beetje te mijmeren wat ik nog wilde veranderen en besloot dat kussens wel echt leuk zouden zijn. En voor ik het weet zat ik bij allerlei webshops te kijken. Gelukkig kwam de no spend challenge al snel weer boven drijven en deze aankoop (nog) niet gedaan. Het is niet acuut nodig, we zitten amper lang genoeg in die stoelen om echt te voelen dat we kussens nodig hebben. Het is een beetje lastig te omschrijven, maar ik vind deze aankoop gewoon niet leuk en belangrijk genoeg om tijdens deze no spend challenge te doen. Wie weet is er in het najaar nog een leuke aanbieding en anders zien we volgend seizoen wel of we dan wat meer van de stoelen gebruik maken.

Conclusie
Het doet dus wel echt wat, zo'n challenge. Ik koop meer dan gepland, maar ik denk er wel echt over na en koop geen dingen voor de leuk, probeer echt alleen uitzonderingen te maken voor dingen die we straks op 1 augustus nog steeds nodig hebben zeg maar.
We zijn verder dankzij deze challenge ook weer op scherp wat betreft onze financiën, weer even goed gekeken naar ons overzicht, wat dingen aangepast en bijgewerkt, vaste lasten onder de loep genomen, budgetten bekeken en samen besproken wat onze wensen zijn en welke koers we zo'n beetje willen varen. ;-) Vooral dat laatste vind ik leuk om te doen.

Hoe gaat de challenge bij jullie? :-)

5 opmerkingen:

  1. Leuke blog. Heel herkenbaar die bewustwording. Dat heb ik ook. Het duurt gewoon langer voordat je zomaar iets koopt. En dat is wel goed.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk om te lezen dat de challenge helpt! Vooral bewustwoording en nadenken over wat je uitgeeft kan echt al een hoop geld schelen ja :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuk om even te lezen hoe het evolueert. Ik heb ook minder moeite met uitgaven voor mezelf dan met uitgaven voor mijn kind, ik denk dat dit gewoon bij het moedergevoel hoort.
    Veel geluk nog met de tweede helft. Volgens mij ben je goed bezig.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Leuk om jou blog te volgen met de challenge. Ik ben zelf ook gestart met de challenge. Als eerste hebben we de vaste lasten onder de loep genomen. Pffff taaie kost hoor. Hypotheek, VVE, gas/water/licht, verzekeringen, abonnementen. Maar daar zijn we gelukkig doorheen. Nu bezig met de variabele kosten. Je word er inderdaad echt een stuk bewuster van.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, ik vind vaste lasten checken ook echt niet leuk. Maar het loont wel om het af en toe te doen! Hoe gaat het verder met de challenge?

      Verwijderen